niedziela, 13 stycznia 2013

BŁONNIK - Ile jest w czym


20g do 30 g błonnika dziennie powoduje regularną perystaltykę!!! Oczywiście przy założeniu picia 2-3 litrów płynów w ciągu dnia! :)

Przeciętny Polak zjada w ciągu dnia 10g-15g błonnika. Aby nasze jelita działały właściwie musimy spożywać 20-30g błonnika na dzień.

Nie dziwię się, że mamy problemy z żołądkiem, jelitami, wypróżnianiem, zdrowiem, samopoczuciem... itd. To wszystko ma znaczenie.

Co poniektórzy mogą sobie myśleć, ze przesadzam. A wierzcie mi, czytałam 3 książki tylko o jelicie i okazuje się, że to co tam zostaje psuje cały organizm. Jelito dotyka najważniejszych narządów w naszym ciele. A gdy jedzonko sobie siedzi w zagięciach jelita, bo nie ma siły wyjść i zaczyna gnić to jak myślicie co się dzieje? I wtedy musi wkroczyć błonnik!
W przypadku przyjmowania leków czytaj TU

Zweryfikowałam swój sposób odżywiania, podeszłam bardzo szczerze i dojrzale do swojej osoby i stwierdziłam że w mojej "diecie" błonnika jest prawie blisko zero. Wcześniej funkcje błonnika sprawowała kawa plus papieros :/

Powtarzałam sobie, że codziennie dodaje 3 łyżeczki otrąb owsianych do serka białego z jogurtem więc to jest chyba dużo... wyglądało na dużo. Oprócz tego czasem jakieś ciemne pieczywko, które wygląda na ciemne...
Jak dowiedziałam się ile musimy na dzień spożywać błonnika to padłam z wrażenia. W moich nieskazitelnych trzech łyżeczkach jest mniej więcej 0,57g błonnika (łyżeczka ma 3g otrąb, 100g otrąb ma 19g błonnika) Ha! Dalibyście wiarę??? Trochę mi brakuje do 30-tu gram...
Po tej jakże brutalnej analizie wzięłam pod lupę produkty z błonnikiem. Co się okazało.

chleb graham 
chleb żytni
WARZYWA w 100g:
brukselka (5,4 g)
karczochy (5,4 g)
Kalafior (2,6g)
Burak surowy (2,8)
Szpinak świeży (1,8g)
STRĄCZKOWE w 100g:
fasola czerwona (25 g)
fasola biała(15,7g),
soja (15,7 g),
groch (15 g)
zielony groszek (6g)
bób (5,8g)
botwina (4,4g)
OWOCE w 100g:
morele suszone (10,7g)
śliwki suszone
porzeczki (czarne: 7,9g , czerwone 7,7g, )
jeżyny (7,3 g),
maliny (6,7g),
żurawina świerza (4,6g)
agrest (3g)
wiśnie (3g)
jabłka (2,4g)
PRZYPRAWY w 100g
chrzan (7,2 g),
koper (6,1g),
seler (4,9 g),
pietruszka (korzeń 4,9 g, liście 4,2 g),
czosnek (4,1g).
INNE w 100g:
Błonnik witalny (68g)
(w dziennej porcji (2x 6g) 8,16g błonnika)
otręby owsiane (19g)
migdały (12,9 g)
chrupki kukurydziane (7,6 g) - mają także dużo węglowodanów i wysoki IG
płatki owsiane (6,9g)
ryż brązowy (8,7 g)
kasza jęczmienna (6,2g)

2 komentarze:

  1. A ja kupiłam ostatnio taki błonnik w proszku...suplement diety czy coś takiego :) i codziennie rozrabiam to w mleku i pije

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)Dziękuję za komentarz :)
      Ważne jaki ma skład ten błonnik. Może się okazać, że ma dodatkowo jakieś sztuczne składniki, barwniki, substancje konserwujące... Dlatego ja polecam wybierać najbardziej naturalny błonnik np. taki jak ja stosuję- błonnik witalny- bo jest z naturalnych nasion i nie ma tam NIC dodatkowego. Pije się podobnie tylko że z wodą.

      Usuń